Lukuaika 5 min.
Sähköpyöräily on yleistynyt ympärivuotisena harrastuksena ja yhä useammat valitsevat työmatkalle sähköpyörän myös talvella.
Sähköpyöräily on hauska harrastus myös talvella, kunhan tiedostaa, että pakkanen heikentää akun suorituskykyä jopa 30 %.
Kokosimme sähköpyörän virrankulutukseen vaikuttavista tekijöistä tietopaketin. Lue 10 vinkkiä, joilla kasvatat sähköpyörän toimintamatkaa ja ajat pitempään pakkasella.
Sähköpyörän toimintamatkaan vaikuttavat tekijät
Toimintamatka tai toimintasäde tarkoittaa sähköpyöräilyssä matkaa, joka voidaan ajaa avustinta käyttäen pisteestä A pisteeseen B yhdellä latauksella.
Toimintamatkaan vaikuttaa kaksi perustekijää: akkuun ladatun energian määrä eli kapasiteetti ja pyöräilyn aikana kulutettu akkuvirta.
Se miten paljon pyöräillessä akkuvirtaa kuluu riippuu tekijöistä, kuten sää, reitti, paino, renkaat, jousitus, ajotapa ja avustustasojen- sekä kiinteästi asennettujen valojen käyttö.
1. Akun kapasiteetti
Sähköpyörän akun teho ilmoitetaan wattitunteina (Wh). Akkuja on erikokoisia ja tyypillisesti niiden kapasiteetti on jotain 250-600 Wh välillä, mutta myös tehokkaampia, jopa 1000 Wh akkuja on tarjolla.
Mitä tehokkaampi akku, sitä pitemmälle pääsee.
Sanomattakin selvää, että suuremman kapasiteetin akulla ajat pidemmälle. Silloin kun tehoakkua ei ole tarjolla, on hyvä tietää jotain taloudellisesta ajamisesta.
VINKKI 1: Ota akku talvella aina sisälle ajon jälkeen. Ennen lataamista, anna akun lämmetä huoneen lämpöön.
2. Sää
Kylmä sää vaikuttaa sähköpyörissä käytettävien Li-ion akkujen toimintaan siten, että ne tyhjenevät jopa 30 % nopeammin kuin kesällä. Kahdenkymmenen asteen pakkanen heikentää akun tehoa luonnollisesti enemmän kuin nollakeli.
Lämpötilan lisäksi tien pintaan kertynyt lumi aiheuttaa kitkaa eli liikevastusta, joka lisää moottorin tehon tarvetta.
VINKKI 2: Säilytä akkua sisällä ja pääset lähtemään liikkeelle lämpimällä akulla. Voit myös suojata akkua kylmältä ajon aikana erikseen hankittavalla akun lämpösuojalla.
3. Paino
Sähköpyörät painavat karkeasti 5-10 kg luomupyöriä enemmän. Vankkatekoinen runko, kuormitusta kestävät osat ja sähköjärjestelmä aiheuttavat lisäpainoa luomuun verrattuna. Mitä enemmän painoa on, sitä enemmän tehoa tarvitaan liikkumiseen. Tämä korostuu etenkin liikkeelle lähdettäessä.
VINKKI 3: Kun haluat säästää akkuvirtaa, ota mukaan vain tarpeellinen ja vältä turhia pysähdyksiä matkan aikana.
4. Reitti
Pyöräretkellä ajettava reitti, korkeuserot ja alusta vaikuttavat merkittävästi moottorin tehon tarpeeseen ja akun kestävyyteen. Ylämäissä on mukava lisätä avustusta ja säilyttää näin saavutettu nopeus. Luonnollisesti tämä lisää virrankulutusta.
Voit hankkia sähköpyörääsi mobiilisovelluksen, kuten Fischer E-Connect. Sen avulla voi suunnitella retkiä ja navigoida kohteeseen karttasovelluksen avulla. Sovellus tunnistaa myös reitin korkeuserot ja osaa laskea akun keston.
Myös tien epätasaisuudet, kivet ja juuret maastossa sekä esimerkiksi lumi lisäävät vastusta, jolloin vauhdin säilyttämiseen tarvitaan enemmän energiaa ja akkuvirta kuluu nopeammin.
VINKKI 4: Arvioi ennen pitempää pyöräretkeä reitin profiili, maasto ja sen korkeuserot. Suhteuta reitti pyöräsi akun kapasiteettiin ja omaan ajotapaasi.
5. Ajotapa – poljinnopeus, vaihteet ja avustustasot
Avustustasojen ja vaihteiden käyttö ovat sähköpyöräilyssä kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Kun haluat ajaa taloudellisesti – pidä poljinnopeus riittävän suurena, käytä vaihteita aktiivisesti ja avustinta vain tarvittava määrä.
POLJINNOPEUS
Poljinnopeus eli kadenssi tarkoittaa polkimien pyörimisnopeutta minuutissa (rpm). Kadenssia voidaan mitata erillisellä ajotietokoneella tai sähköpyörän oman kadenssimittarin avulla.
Sähköpyöräilijöiden näkee ajavan usein ylivaihteella, hitaalla poljinnopeudella. On totta, että sähköpyörä mahdollistaa tämän rennon vauhdikkaan ajotavan. Monelle sähköpyöräilijälle tämä on juuri se keskeinen syy miksi sähköpyörä on hankittu.
Mikä on taloudellisesti ihanteellisen poljinnopeus sähköpyöräillessä?
Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, sillä esimerkiksi tasaisella suoralla ajo-osuudella kadenssi on suurempi tekniseen maastoon verrattuna. Nyrkkisääntönä suuri poljinnopeus on pientä tehokkaampi.
Shimano ilmoittaa, että “avustuksen tasapainoisuuden kannalta optimaalinen poljinnopeus on noin 60 rpm”, kun taas useiden Internet-lähteiden mukaan ihanteellinen poljinnopeus on 70-90 rpm.
VINKKI 5: Pyri löytämään poljinnopeus, joka tuntuu miellyttävältä, mahdollistaa turvallisen ja taloudellisen ajotavan.
VAIHTEIDEN KÄYTTÖ
Vaihteet auttavat pyöräillessä ylläpitämään poljinnopeutta erilaisissa ajotilanteissa. Aktiivinen vaihteiden käyttö auttaa myös hyödyntämään sähköpyörän avustustehoa taloudellisesti.
Kun saavut ylämäkeen, pyri säilyttämään poljinnopeus vaihtamalla pienempi vaihde, sen sijaan että vaihtaisit suuremman avustustason.
VINKKI 6: Taloudellinen tapa ajaa sähköpyörää on käyttää vaihteita samalla tavoin kuin ajaisit luomupyörää.
AVUSTUSTASOJEN KÄYTTÖ
Sähköpyöräilyn ydin on sen avustimen käytössä. Avustin mahdollistaa nopeuden säilyttämisen ylämäissä ja vastatuulessa. Tämä on hauskaa ja nautinnollista.
Sähköpyörissä on yleensä 4 avustustasoa. Suurempi taso avustaa enemmän, mutta kuluttaa myös enemmän virtaa.
Taloudellinen ajaminen suhteessa ajonautintoon on kompromissi, jonka jokainen sähköpyöräilijä joutuu tekemään tilanteen ja mieltymyksien mukaan.
VINKKI 7: Käytä vaihteita ja avustinta vain sen verran kun tarvitset. Aja helpot osuudet Eco-asetuksella ja lisää apua ylämäissä.
6. Jousitus
Jousituksen tarkoitus pyöräilyssä on lisätä ajomukavuutta ja pitoa sekä helpottaa pyörän käsiteltävyyttä.
Taloudellisen ajamisen vinkkelistä jousitus kuluttaa energiaa. Kun poljet pyörää, avustimen kanssa tai ilman, jousitus reagoi siihen suuntaamalla osan polkuvoimasta maata kohti, eikä eteenpäin, jonne olet menossa.
VINKKI 8: Käytä jousitusta vain silloin kun alustan epätasaisuus sitä vaatii. Muutoin lukitse jousitus.
7. Renkaat ja rengaspaineet
Leveän, halkaisijaltaan suuren renkaan kosketuspinta maahan on isompi kapeaan ja pieneen renkaaseen verrattuna. Kosketuspinta aiheuttaa kitkaa ja lisää renkaan pitoa, mutta vähentää vierintäkykyä ja nopeutta sekä lisää virrankulutusta.
Kitkaan, pitoon ja vierimisvoimaan vaikuttavat myös renkaan kuviointi, mahdolliset nastat ja rengaspaineet. Etenkin talviliukkailla lisäkitka on usein tervetullutta.
VINKKI 9: Älä tingi turvallisuudesta. Käytä talven liukkailla talvirenkaita; nastoja tai muuten pitäviä renkaita. Laske rengaspaineita tarvittaessa.
8. Kiinteästi asennettujen valojen käyttö
Sähkökaupunki- ja sähköretkipyörissä on usein kiinteästi asennetut etu- ja takavalot, jotka saavat virran sähköpyörän akusta. Nykyaikaisia virtapihejä Led-valoja käytettäessä ei valojen vaikutus akun kestävyyteen ole kovin merkittävä.
Esimerkkinä valosarja (150 luksia / 5 wattituntia) kytkettynä 500 Wattitunnin akkuun kuluttaa vain yhden prosentin akun kapasiteetista.
VINKKI 10: Pidä valot päällä aina pimeällä, hämärässä ja muuten huonon näkyvyyden vallitessa, kuten sateella.
Toivottavasti vinkeistä oli sinulle hyötyä – nyt vain akkuja lataamaan ja baanalle.