Sähköpyörä – mikä se on ja miten se toimii?

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Blogisarja >> Kaikki sähköpyöräilystä >> osa 1

Olet saattanut harkinnut sähköpyörän hankintaa, mutta mielessä pyörii erilaisia kysymyksiä. Tässä artikkelissa otetaan selvää sähköpyöräilyn perusasioista.

Lue koko juttu tai etsi tietoa alla olevien otsikoiden avulla.

Lukuaika 10 min.

Mikä on sähköpyörä?
Miten sähköpyörä toimii?
Millaisia moottoreita sähköpyörissä on?
Näin käytät sähköpyörän avustinta
Ilman akkua ei pitkälle pötkitä
Näin lisäät akun elinikää
Sähköpyörän kunnossapito ja huolto
Sähköpyörän pikatarkistus
Pidä sähköpyörä puhtaana ja kuivana
Sähköpyörän vakuuttaminen

Mikä sähköpyörä on ja mikä se ei ole?

Sähköavusteinen polkupyörä, sähköpolkupyörä, sähköpyörä -nimityksiä on monia, mutta kaikilla tarkoitetaan samaa asiaa. Sähköavusteinen polkupyörä kuuluu ajoneuvolain mukaan ryhmään, jota kutsutaan sähköavusteiset ja moottorilla varustetut polkupyörät.

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Vaihtoehtoja on kolme:

Sähköavusteinen polkupyörä

Nimi kertoo olennaisen – kyse on polkupyörästä, jonka menoa avustaa sähkömoottori, joka avustaa vain poljettaessa, ei vipua  tai kaasua kaasua kääntämällä.

Sähköpyörällä pääset nopeasti ja helposti paikasta toiseen ja voit tuntea itsesi samalla voimakkaaksi. Kun rehkiä ja treenata, valitset pienen aputason. Sähköpyörä antaa vapautta valita.

Luomupyörään verrattuna sähkärissä on tekniikkaa, kuten moottori ja akku sekä vahvempi rakenne. Tämän takia se painaa enemmän, joka taas vaikuttaa ajamiseen ja pyörän hallittavuuteen.

Kunnossa pitäminen ja huoltaminen on hyvin samankaltaista molemmissa.

Asiasta kerrotaan lisää tämän kirjoituksen osiossa: Sähköpyörän kunnossapito ja huolto.

SÄHKÖPYÖRÄ-INFO

  • avustus toimii vain poljettaessa
  • avustus kytkeydyttävä pois päältä 25 km/h nopeudessa
  • suurin sallittu teho 250W
  • ei tarvitse rekisteröidä
  • ei tarvita ajokorttia tai liikennevakuutusta
  • ei ole ikärajaa

Moottorilla varustettu polkupyörä

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000W, moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
Ajaminen on samankaltaista kuin mopolla tai sähköskootterilla.

  • Avustus voi toimia ilman polkemista, “vivusta kääntämällä”
  • Avustus kytkeydyttävä pois päältä 25 km/h nopeudessa
  • Suurin sallittu teho 1000W
  • ei tarvitse rekisteröidä
  • ei tarvita ajokorttia
  • ei ole ikärajaa
  • liikennevakuutus tarvitaan

Sähkömopo

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

  • Avustus voi toimia ilman polkemista.
  • Avustus kytkeydyttävä pois päältä 25 km/h nopeudessa
  • Suurin sallittu teho 1000W
  • ajokortti ja liikennevakuutus tarvitaan
  • ikäraja 15 v.

Pakolliset varusteet

Lain mukaan sähköavusteisella ja moottorilla varustetulla polkupyörällä saa ajaa pyörätiellä, pakollisina varusteina on oltava
soittokello, etu- ja takavalo sekä heijastimet edessä, takana ja sivuilla.

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Kypärää ei ole pakko käyttää, mutta se on erittäin suositeltavaa.

SÄHKÖPYÖRÄN TEKNIIKKA

Sähkömoottori – tehoa hiljaisella äänellä

Nykyaikaiset keskimoottorit ovat samaan aikaan hienovaraisia ja voimakkaita. Ne antavat miltei luonnollisen polkutuntuman ja avustavat lähes huomaamatta. Tehoa löytyy kuitenkin riittävästi, jotta pyörä vie sinut kevyesti vastatuuleen tai vääntää ylös jyrkän mäen.

Kiinnitä huomiota moottorin vääntömomenttiin!

Se kertoo sen, kuinka hyvin sähkömoottori jaksaa kiihdyttää pyörän liikkeelle tai vääntää ylämäessä. Kevyeen pyöräilyyn tarkoitetussa kaupunkipyörässä saattaa vääntöä olla 20 Nm, kun tehokkaimmissa nykymoottoreissa, kuten Brose Drive S, sitä on jopa 90 Nm.

Moottorityypit – keski- ja napamoottorit

Käyttötarkoituksesta ja mallista riippuen sähköpyörän moottori sijaitsee pyörän keskiössä, taka- tai etunavassa.

Mitä merkitystä tällä on ja miten se vaikuttaa sähköpyörän valintaan?

Ensinnäkin moottorin sijainti vaikuttaa pyörän painopisteeseen ja siten sen hallittavuuteen. Toisekseen keskimoottorit eroavat napamoottoreista tekniikan, tehon ja hinnan suhteen.

Keskimoottorilla varustetut sähköpyörät ovat suorituskykyisiä ja niissä on usein edistyksellistä tekniikkaa, kuten momentintunnistin ja kaksoisvapaaratas. Ne soveltuvat kaikenlaiseen sähköpyöräilyyn; kaupunkiin ja maastoon, työmatkoille ja retkeilyyn.

Momentintunnistimen avulla moottorin ohjausyksikkö tietää kuinka paljon voimaa pyöräilijä antaa polkimien kautta. Yhdessä pyörän pinnaan asennetun nopeusmittarin kanssa avustin osaa antaa oikean määrän tehoa irti moottorista, mikä tekee ajamisesta ennustettavampaa ja luonnollisemman tuntuista.

Keskimoottori sijaitsee pyörän keskiössä, ei etu- tai takarenkaassa, ja siksi paino jakautuu tasaisesti molempien renkaiden päälle. Se tekee pyörästä helpommin hallittavan, joka on erityisen tärkeää maastopyörässä.

Kaksoisvapaaratas on modernia teknologiaa, jonka ansiosta moottori ei enää “jarruta” tai “hankaa vastaan”, kun pyörää poljetaan moottori sammutettuna. Polkeminen on näin kevyempää ja luonnollisen tuntuista, jos esimerkiksi akku pääsee loppumaan.

Miinusta keskimoottorit saa siitä, että ne kuluttavat napamoottoria enemmän ketjua, vaihtajia ja rattaita ja ovat hieman kalliimpia.

Napamoottori sijaitsee etu- tai takapyörän navassa, jonka ansiosta rungon muotoilu on perinteisen kaunis.

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Moottori ei ole suoraan yhteydessä voimansiirtoon ja moottorin voima siirtyy renkaan kautta pyörään. Siksi ne kuluttavat keskimoottoria vähemmän ketjua, vaihtajia ja rattaita.

Napamoottorissa avustuksen määrää säätelee liiketunnistin, joka tunnistaa kampien liikkeen muttei  polkijan antamaa voimaa. Siksi pyörä saattaa tuntua aluksi hieman arvaamattomalta, mutta asia korjaantuu pienellä harjoittelulla.

Napamoottoriset sähköpyörät sopivat lähes kaikenlaiseen pyöräilyyn, pois lukien maastopyöräily haastavissa olosuhteissa. Niiden etuihin lasketaan keskimoottoreita hieman edullisempi hinta ja voimansiirron osien pienempi kuluvuus.

Näin käytät sähköpyörän avustinta

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Sähköavustinta ohjataan sen ohjausyksiköllä, ohjaimella, johon kuuluu näyttö ja painikkeet. Ne sijaitsevat ohjaustangossa joko erillään toisistaan tai integroituna yhteen. Moottorin avustustehoa vaihdetaan Plus ja miinus -painikkeilla, samaan tapaan kuin vaihteita.

Ohjausyksikön näyttö voi olla kompakti LED, joka on pieni ja kuluttaa vähän virtaa, mutta kertoo vain tärkeimmät tiedot. LCD-näyttö on suurempi, toistaa enemmän värejä ja tarjoaa esimerkiksi navigaattorin.

Ilman akkua ei pitkälle pötkitä

Akku vaikuttaa merkittävästi sähköpyörän käytettävyyteen, ajomatkan pituuteen ja pyörän ulkonäköön. Nykyaikaisessa sähköpyörässä käytetään Litiumioniakkuja, jotka ovat kestäviä ja säilyttävät jännitteen korkeana varauskapasiteetin loppuun saakka.

Kiinnitä huomiota erityisesti akun tehoon eli varauskapasiteettiin(Wh). Akkukapasiteetit vaihtelevat malleista ja valmistajista riippuen, mutta yli 500:n Wh:n akkua voidaan pitää yleiskäyttöön riittävän tehokkaana. Jos ajat pääasiassa lyhyitä kaupunkisiirtymiä vähempikin riittää, jos taas harrastat pyörävaellusta, panostat suuritehoiseen akkuun.

Sähköpyörän käyttösäde tai kantama on tyypillisesti 40-100 km:n välillä. Valmistajien lupaama käyttösäde on mitattu optimioloissa ja käytännössä kantama on lyhyempi.

Akun kestävyyteen vaikuttavia tekijöitä on lukuisia; avustustaso, ajotapa ja -maasto, vallitseva lämpötila ja kyllä… myös kuljettajan paino vaikuttaa akun kestävyyteen.

Akun lataaminen ja elinikä

Sähköpyörän akun voi ladata yleensä joko suoraan rungossa olevan pistokkeen kautta tai irrottamalla akku ja lataamalla sisällä. Pyörämerkistä ja akkumallista riippuen akun irrottaminen voi olla joko hyvin helppoa tai varsin hankalaa.

Akku kannattaa ladata sisällä huoneenlämmössä tai hieman viileämmässä. Ulkona ja ulkovarastossa voi myös huoletta ladata, kunhan ei lataa kovassa pakkasessa.

Akku latautuu sähköpyörän mukana tulevalla laturilla 3-6 tunnissa eli helposti tai yön työpäivän aikana. Nykyaikaiset Litiumioniakut kestävät jopa 1000 täyteen latausta. Vuosiksi muutettuna tämä voi olla useita akun käyttötavasta riippuen. Mitä paremmin akkua käytetään ja säilytetään, sitä pitempään se kestää.

Näin parannat akun elinikää

  • Lataa akku mieluiten huoneenlämmössä tai hieman viileämmässä
  • Kun tuot akun sisälle, anna sen tasaantua huoneenlämpöön ennen latausta
  • Älä aja akkua usein alle 20% varaustason
  • Älä säilytä akkua tyhjänä
  • Älä säilytä akkua ulkona liian kylmässä tai kuumassa
  • Ylläpidä akun varaustasoa ajokauden ulkopuolella

Miten akun sijoittelu vaikuttaa sähköpyörän ominaisuuksiin?

Yleisimmät tavat sijoittaa sähköpyörän akku ovat rungon alaputken päälle, integroidusti sen sisään tai pyörän tarakan alle.

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Alaputken päällä on käytännöllinen paikka, sillä tilaa jää usein riittävästi akun irrottamiseen ja kiinnittämiseen. Rungon keskellä akun paino jakautuu tasaisesti pyörän päälle, joka parantaa ajettavuutta. Suurikokoinen akun möhkäle runkoon kiinnitettynä ei miellytä kaikkien pyöräilijöiden silmää, kun taas toiset eivät siitä piittaa.

Nykyaikaisessa sähköpyörässä akku on integroitu rungon sisälle. Näin pyörästä saadaan virtaviivainen ja akku on rungon sisällä suojassa lialta ja kosteudelta.

Kolmas tapa on sijoittaa akku takapyörän päällä, tarakan paikalle. Näin pyörän alaputkesta saadaan muotoiltua kapea ja matala ja keskitila säilyy vapaana. Tämä on ergonomista, sillä näin pyörän päälle meneminen ja siitä poistuminen on helppoa. Yleistä etenkin lähtötason edullisemmissa, napamoottorilla varustetuissa kaupunkisähköpyörissä.

SÄHKÖPYÖRÄN KUNNOSSAPITO JA HUOLTO

Sähköpyörä on hankinta, josta kannattaa pitää hyvää huolta. Kun pyörän pitää kunnossa ja huoltaa säännöllisesti, on ajaminen turvallista ja kilometrejä luvassa paljon.

Sähköpyörän ylläpitäminen ei ole vaikeaa, mutta on joitain tärkeitä asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa pitää pyöränsä huippukunnossa.

Sähköpyörän pikatarkistus

Jotta matkasi sähköpyörällä olisi antoisa, eikä loppuisi kesken, on ennen lähtöä  syytä tarkistaa muutama seikka:

1. Tarkista ketjun kosteus ja anna sille öljyä säännöllisesti. Mikään ei ole rasittavampi ääni pyöräretkellä kuin kuivuutta kitisevä ketju.

2. Kokeile rengaspaine painamalla kämmentä rengasta vasten tai mittaa pumpun painemittarilla. Sopivan paine seka-ajoon on 2-3 baaria.

3. Varmista pyörien ja ohjaustangon kiinnitys. Voit ravistaa pyörää kevyesti ja pompauttaa vuoroin etu- ja takapyörää.

4. Tarkista akun varaus. Arvioi, riittääkö se suunnitellun matkan ajaksi? Tarkasta myös, että takapyörän pinnaan kiinnitetty nopeusanturi on kunnolla kiinni ja omalla paikallaan, linjassa vastamagneetin kanssa.

5. Kokeile jarrujen ja vaihteiden toiminta, kun lähdet liikkeelle.

Pidä sähköpyörä puhtaana ja kuivana

Fischer sähköpyörät maahantuonti ja jälleenmyynti | Masco Oy Järvenpää | masco.fi

Sähköpyörän voi pestä vedellä kuten tavallisen polkupyörän. Sähköjärjestelmä on roisketiivis, mutta ei vesitiivis. Pesemiseen ei suositella painepesuria, sillä paineistettu vesi tunkeutuu helposti laakereihin ja sähkölaitteisiin.

Käytä mielummin letkua, ämpärivettä, harjoja ja liinoja. Usein pelkkä vesipesu riittää, mutta pyörän osiin kiinnittyneen rasvan poistamiseen tarvitaan pesuainetta.

Pestessä kiinnitä huomio sähkölaitteisiin; akkuun, ohjaimiin ja johdotuksiin. Pidä akku, liitännät ja rungon kontaktipinnat puhtaina rätillä ja tarvittaessa spray-puhdistusaineella.

Sähköjärjestelmän ikää ja toimivuutta voi parantaa tuomalla pyörä sisätiloihin kuivaan ja lämpimään aika ajoin.

Sähköpyörän huoltaminen

Ajotavasta ja -määrästä riippuen sähköpyörälle on syytä tehdä perusteellinen kuntotarkastus ja huolto vähintään kerran vuodessa. Helpoin ja varmin tapa on teettää huolto asiantuntevassa pyöräliikkeessä.

Vuosihuollossa tarkistetaan ja kiristetään pinnat, huolletaan laakerit, säädetään vaihteisto ja jarrut sekä vaihdetaan tarvittaessa kuluvia osia, kuten renkaita, jarrupaloja ja ketjuja. Sähköjärjestelmään saattaa olla tarjolla ohjelmistopäivitys, jonka asiantunteva huolto osaa asentaa.

Sähköpyörän omistajan kannattaa itse tarkkailla kuluvien osien, kuten renkaiden kuntoa. Vaihda ketju uuteen riittävän usein, ennen kuin se alkaa kuluttaa rattaita ja vaihtajia.

Sähköpyörän mukana tulee käyttäjän opas, jossa kerrotaan pyörän käytöstä, ylläpidosta ja huoltamisesta. Käyttöoppaassa pyörän valmistaja saattaa ilmoittaa määräaikaishuollot, jota noudattamalla sähköpyörän elinkaari todennäköisesti pitenee.

Toimiiko sähköpyörä talvella?

Kyllä toimii, mutta ajomatka lyhenee kylmyydestä riippuen. Akun sallittu käyttölämpötila kannattaa tarkistaa valmistajan ohjeista. Parhaimmillaan sähköpyörällä voi ajaa jopa parinkymmenen asteen pakkasessa. Akun pakkaskestävyyttä voi parantaa erillisillä lämpösuojilla.

Sähköpyörän vakuuttaminen

Usein sähköpyörä kuuluu kotivakuutuksen piiriin, mutta vakuutuksesta riippuen sen maksimiarvo saattaa olla rajoitettu, esimerkiksi 5000 euroon.

Jos sähköpyörälle haluaa vakuutusturvaa varkauden, ilkivallan tai itse aiheuttaman vahingon varalta, kannattaa vakuutusturva tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä erikseen.

Tapaturmavakuutus antaa puolestaan turvaa pyöräilijälle itselleen tai toisille aiheutuvissa vahingoissa.

Heräsikö lisäkysymyksiä?

Lähetä viestiä, soita tai tule käymään Järvenpään myymälään. Autamme mielellämme kaikissa sähköpyöräilyyn liittyvissä kysymyksissä, kuten sopivan sähköpyörän valinnassa ja käyttämisessä.

Samalla voit koeajaa sähköpyöriä. Katso yhteystiedot.

Blogisarjan seuraavassa osassa kokeillaan millaista sähköpyörällä on ajaa ja mihin käyttöön se sopii. Käy tykkäämässä meistä Facebookissa, niin pysyt ajan tasalla sähköpyöräilyn päivityksissä.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Klikkaa tähteä ja arvostele!

Äänien keskiarvo: 3.5 / 5. Äänimäärä: 4

Ei vielä ääniä - ole ensimmäinen!


Tutustu myös sähköpyörien ja pyöräilytarvikkeiden valikoimaamme.

Fischer pyöräilytarvikkeet ja varusteet | Tutustu valikoimaan | masco.fi

 

maksutavat